Take a taxi through the East Village this week, and there is a good chance that a comme...
He has renewed his account six times since then, he said, and he is prepared to spend half a million 
es.  dollars n...
The pamphlet claims that taxi passengers skew slightly female and that nearly half earn more than 
$100,000 a year...
of 3

Press for screens new york times

Published on: Mar 4, 2016
Published in: Business      

Transcripts - Press for screens new york times

  • 1.       ARTICLE IN NEW YORK TIMES    Take a taxi through the East Village this week, and there is a good chance that a commercial for the  Blue Man Group — playing nearby on Astor Place — will pop up on the miniature television facing  the back seat.     GPS data is used to determine when and where this ad is shown in taxis.    Multimedia  It would not be a coincidence: the theater troupe is one of the advertisers using the GPS devices in  cabs to pinpoint when and where its commercials should play.   Once dismissed as a moving billboard dominated by advertising for strip clubs and beer, the yellow  cab (and its backseat screen) is emerging as an unlikely vehicle for marketing techniques more  common to the Internet than to a beat‐up Crown Victoria.   The number of advertisers — including national brands like AOL, Citibank and Sprint — has  doubled since last year, with cabs featuring everything from commercials for Broadway shows to a  political advocacy campaign by Human Rights Watch.   The advantages for marketers are clear: captive viewers, affluent consumers and 13,000 locations  across New York City — although it may be hard to find one outside Manhattan.   Still, many passengers profess to hate the screens, deeming them squawking irritants. But the  impulse to hit the off button may be a myth: the televisions stay on 85 percent of the time that cabs  have passengers inside, according to data that the screens’ operators have provided to the Taxi and  Limousine Commission.   Such statistics have helped persuade skeptical businesses to embrace a medium that got its start in  2007, when New York became the first major city to require that cabs have televisions.   “When they first approached me, I said, ‘You have got to be kidding me,’ ” said Joe Barron, the  owner of Definitions, a high‐end Manhattan fitness chain that has advertised in taxis since last  winter. Mr. Barron assumed that passengers would simply shut off the screens or ignore them, until  he ran a test campaign and found his phone ringing with clients.
  • 2.       He has renewed his account six times since then, he said, and he is prepared to spend half a million  es.  dollars next year on taxi commercials, at the expense of advertising on the Internet or in magazin “Even if they are not watching the entire ad, they see our name up there,” Mr. Barron said. “They  see our brand. They know we’re out there.”   Agencies are looking to expand taxi advertising into markets like Boston, Chicago and Miami.   In New York, taxi passengers are shown a mix of news, weather and light cultural fare on a single  channel provided by either WABC or WNBC. Next year, the city plans to add a second channel of  government‐produced programming, including shows like “$9.99” and “NYC4Free,” which point  viewers to inexpensive goings‐on in the city.   The second channel is intended to provide passengers with a greater range of entertainment  options, city officials said. “With two channels, there’s a better chance for content you’re happy  with,” said David S. Yassky, the taxi and limousine commissioner.   But the new channel will not add to the city’s coffers: New York receives none of the advertising  revenue from taxicabs. The profits are split between the sales agency and the channels that provide  t.  programming. In some cases, cab owners receive a cut, although drivers almost invariably do no It remains difficult to track sales of taxi‐screen advertising. The agencies that oversee the sales  would not release specific revenue figures, and industry observers like the Nielsen Company do not  keep detailed statistics on the emerging field.   But VeriFone Media Solutions, which handles advertising sales for about 12,000 yellow cabs —  nearly the entire fleet — said its revenue was up 60 percent in the past year. In November, the  company had 105 active campaigns, compared with 67 a year ago. About two‐thirds of its sales are  from national brands, with a heavy concentration in financial services, fashion and retail  companies, and tie‐ins to films and television shows.   “Like anything, people had to get used to it,” said Chris Polos, the company’s vice president of sales  and marketing.   To lure advertisers, agencies promote taxis as a closed, uncluttered environment that allows for  direct engagement with an audience.   “Taxi riders are young, educated and upscale,” reads a promotional pamphlet sent to potential  clients by WABC, which provides programming for about half of the city’s taxicabs.
  • 3.         The pamphlet claims that taxi passengers skew slightly female and that nearly half earn more than  $100,000 a year. A 30‐second advertisement running in half of the city’s taxi fleet could be seen  more than 200,000 times a day — at a weekly cost of about $20,000.   The city is finalizing a two‐year contract extension with Creative Mobile Technologies and VeriFone  Systems, the vendors that install and operate the screens, and the revenue arrangement is not  expected to change. (VeriFone Systems is the corporate parent of VeriFone Media Solutions.)   Taxicab owners must pay fees to the vendors in exchange for providing the screens, which also  allow passengers to pay by credit card. Since owners must enter into individual contracts with the  vendors, some have arranged for a cut of the advertising revenue, although this is not common  across the industry.   Mr. Yassky, the taxi commissioner, said the televisions improved the quality of the taxi experience  for passengers. There have been other benefits, too: the ability to pay by credit card, for example,  has been credited with a rise in ridership despite the recession.   Mr. Yassky said that in lieu of demanding advertising revenue, the city hoped that the additional  income for vendors might encourage them to lower the fees they charge to cab owners, which could  in turn reduce the pressure to increase fares.   “I don’t think advertising is so much an opportunity for city revenue,” he said, “so much as an  opportunity to keep fares down.”     A version of this article appeared in print on December 13, 2010, on page A17 of the N.Y. Edition

Related Documents